Een sales funnel is meer dan een vakterm en creëert waarde voor je bedrijf. Met een goed ingerichte sales funnel heb je precies alle stappen inzichtelijk die bijdragen aan de verkoop van je product of dienst. CRM-software en een sales funnel gaan goed samen en maken jouw werk lichter. Je krijgt inzicht in de verschillende stappen van je verkoopproces en weet op tijd bij te sturen en aanpassingen te doen.
Meer inzicht met een sales funnel
Jouw sales funnel start al met het eerste contactmoment met een prospect of lead. Je bepaalt zelf welke stappen deze potentiële klanten doorlopen tot de uiteindelijke aankoop van je product of dienst. Met het inrichten van deze stappen zie je precies:
- Hoeveel leads zich in welke fase van de funnel bevinden;
- Hoeveel conversies je in elke fase hebt;
- Of dit overeenkomt met je doelstellingen;
- Welke fasen in het sales proces meer aandacht verdienen.
Een sales funnel verschilt voor per bedrijf en heeft te maken met je doelgroep(en), branche en je aanbod. Alle stappen dragen bij aan het uiteindelijke doel: verkopen. Daarna zijn er nog mogelijkheden tot cross- en upselling. Ideaal als je werkt met CRM-software die dit proces automatiseert en waarin je alles terugvindt.
Effectieve sales funnel
Bij verkopen draait het erom dat je het juiste aanbod hebt op de juiste tijd. De potentiële klant heeft een behoefte waar jij antwoord op geeft met een bepaald product of specifieke dienst. In de zoektocht komt de prospect terecht bij jouw bedrijf en die wil je graag vasthouden. Er zijn meerdere overwegingen waar potentiële klanten rekening mee houden in een vergelijkend onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan de prijs, de ervaringen van anderen, de betaalmogelijkheden en de functionaliteiten. Zonder persoonlijk contact heb jij de sales funnel zo ingericht dat je ze verder helpt.
Taakbeheer en een succesvolle sales funnel
Doordat je in jouw CRM-software alles hebt vastgelegd voeg je in een handomdraai ook automatische taken toe. Op deze manier weet jouw hele sales team altijd wanneer én welke actie ze moeten ondernemen om leads en prospects tijdig op te volgen richting een succesvolle verkoop. Taken maak je snel en eenvoudig aan per medewerker of per team. Op deze manier is de opvolging ook bij afwezigheid geborgd. Zo stimuleer je ook de samenwerking onderling en verhoog je de productiviteit.
Inrichten van de sales funnel
Heb meer grip op je verkooptechniek en zorg met slimme automatisering dat je potentiële klant precies datgene ziet of ervaart wat nodig is voor een aankoop. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zo kan een pop-up, chat, download, kortingsactie, nieuwsbrief, of meer helpen in het overtuigen van een potentiële klant. Die stappen heb je allemaal vooraf bedacht en ontwikkeld. Daarmee richt je jouw sales funnel in die perfect aansluit bij de doelstellingen van je bedrijf en de behoeften van de klant.
Kwalitatieve prospects voor je bedrijf
Gebruik marketing om je sales funnel met interessante prospects te vullen. Online formulieren helpen bijvoorbeeld bij het verzamelen van gegevens. In ruil voor die gegevens maak jij een offerte, downloaden ze een e-book of ontvangen ze meer informatie op een andere manier. Daarna is het aan jou om de vervolgactie te bepalen aan de hand van de kwaliteit van de prospect. Eigenlijk stopt een sales funnel nooit. Want na een eerste verkoop, volgen de tweede en derde. Krijg er een serieuze klant bij met behulp van een gestroomlijnd salesproces van A-Z.