Je bedrijf drijft op klanten en hun koopgedrag; je wilt ze zo lang mogelijk aan je binden en een goede klantrelatie opbouwen. Net als elke relatie heeft dit tijd nodig en flink wat vertrouwen en communicatie. Vandaag de dag hebben klanten meer invloed op de dienstverlening en service van bedrijven. Daarom is het belangrijk dat er een persoonlijke klantrelatie ontstaat en dat je meebeweegt met de wensen van de klant. Het antwoord op de vraag wat is een klantrelatie beantwoorden we in deze blog. Vanaf nu werk je aan lange, duurzame klantrelaties.
Relatiebeheer en CRM
Verkoop je producten of diensten aan bedrijven of consumenten, dan krijg je standaard te maken met een klantrelatie. Dat start al bij het eerste contactmoment. Of dat nu een direct aankoop is of een vraag via de chat of telefoon. Vanaf dat moment bouw je een klantrelatie op. Die wil je verder opbouwen en uitbreiden om in de toekomst meerdere verlopen te doen. Elke interactie die je doet met een klant, helpt met het samenstellen van een klantprofiel. Relatiebeheer doe je eenvoudig met een CRM-systeem waar je klantgegevens bewaart op 1 centrale plek. Je krijgt meer inzicht in de behoeften van de klant en kan vooruitdenken over hun – en jouw - volgende stap.
CRM verbetert je klantrelatie
Wat is een klantrelatie precies wanneer je een bedrijf hebt? Om daar inzicht in te krijgen is CRM-software een goed idee. Er zijn verschillende contactmomenten met de klant, uiteenlopend van fysieke afspraken, telefonisch of digitaal. Al deze momenten wil je vastgelegd hebben; wat is er besproken, wat zijn de vervolgstappen, welke deals zijn er gemaakt? Met een CRM-systeem beheer je klantinformatie en bouw je aan je klantrelatie. Wat is een klantrelatie zonder vertrouwen, communicatie en transparantie? Juist door te werken met actuele gegevens en een terugblik op de historie, werken medewerkers eenvoudig aan een sterke klantrelatie.
Verkoopkansen door klantrelatie
Het onderhouden en optimaliseren van relaties is het antwoord op de vraag ‘wat is een klantrelatie’? Je weet precies waar de klant aan toe is en op welk moment. Je hebt namelijk een goed overzicht van CRM de klantinformatie en contactmomenten. Het is toegankelijke informatie waar je altijd op terugvalt wanneer je contact hebt met de klant. Je bouwt een klantprofiel op, weet de actuele status en kijkt vooruit naar verkoopkansen. Met als resultaat dat je een grotere klanttevredenheid ervaart en meer terugkerende klanten. Ook bevelen klanten je sneller aan in hun netwerk, waardoor je meer verkopen maakt. Automatiseer het proces en bespaar tijd met CRM-software voor je bedrijf. Afdelingen werken beter samen en hebben snel toegang tot de informatie.
Wat is een klantrelatie samengevat
Je bouwt een klantrelatie op vanaf het eerste contactmoment en zorgt met heldere communicatie en vertrouwen voor een langdurige relatie. Met een CRM-systeem heb je toegang tot alle klantinformatie en kijk je vooruit naar kansen. De klantinformatie is altijd up-to-date en snel toegankelijk via de desktop en bijbehorende app. Medewerkers communiceren eenvoudig met klanten omdat ze weten wat er speelt, waar de klant naar op zoek is en welke oplossingen er zijn. Maak het proces compleet en ervaar het volledige potentieel van modulaire software en CRM, inclusief verkopen, offertes, documenten en koppelingen. Krijg volledig inzicht en grip op relatiebeheer. Wat is een klantrelatie? Ga voor een persoonlijke benadering, bouw vertrouwen op en begeleid klanten op elk moment in het proces. Handig met goede CRM-software op zak!