Ondernemen gaat niet vanzelf en inzicht is een belangrijk onderdeel van een succesvol bedrijf runnen. Maar waar vind je de tijd om jezelf bezig te houden met het verzamelen van data om deze vervolgens te analyseren? Gelukkig bestaan er tegenwoordig softwaresystemen die je hierbij ondersteunen. Met de juiste software maak je je eigen rapporten van beschikbare data, zoals gewerkte uren, budgetten, facturen en verkopen. Door inzicht maak je betere bedrijfsbeslissingen en plan je slim vooruit.
Inzicht in kpi's
Weten waar je aan toe bent. Het lijkt een illusie, maar in het bedrijfsleven is inzicht best een beetje maakbaar. Je moet alleen wel werken met de juiste tools en data om dit voor elkaar te krijgen. Met een slim systeem bespaar je tijd en richt jij je op de stappen die komen gaan op basis van de data uit het verleden. Wil je bijvoorbeeld inzicht in je huidige omzet en hoe dit overeenkomt met je doelstellingen, de productiviteit en declarabiliteit van je medewerkers, of inzicht in het verzuim onder personeel? Aan de hand van rapportages die je zelf samenstelt heb je ruim inzicht in deze zaken.
Inzicht van A tot Z
Binnen Yoobi zijn veel standaardrapporten beschikbaar. Ook is het mogelijk eigen inzichtrapporten te maken. Verzamel belangrijke data uit de software die je binnen jouw bedrijf gebruikt en rapporteer voor jou belangrijke zaken. Altijd de juiste gegevens bij de hand hebben? Voeg dan eenvoudig rapportages toe aan het dashboard. Zo heb je altijd de juiste gegevens bij de hand en draai je periodieke rapportages wanneer jij dat wilt. Al deze informatie helpt bij het beter sturen op cijfers binnen je bedrijf en het behalen van de bedrijfsdoelstelling. Met inzicht handel je op het juiste moment en weet je precies waar je aan toe bent. Maak gebruik van automatiseringssoftware die je hierbij helpt.
Met de standaardrapporten en de Inzichtmodule van Yoobi verkrijg je de inzichten die jij én je collega's nodig hebben. Zonder moeite deel je de handigste inzichtrapporten met belanghebbenden, zoals collega’s, investeerders of klanten, door middel van automatische rapportdeling.
Inzicht geeft toekomstperspectief
Fijn dat je nu inzicht hebt in je KPI’s, maar dan? Om te blijven groeien is er niks belangrijks dan sturen op deze cijfers. Met de verkregen inzichten maak je snellere en betere beslissingen. Door de data te bundelen en goed te analyseren ontdek je patronen.
Door bijvoorbeeld te kijken naar de maanden waarin je de meeste klanten binnenhaalt ontstaat de mogelijkheid om marketing- en salesactiviteiten hier beter op af te stemmen. Geef je marketingbudget uit in de maanden dat de conversie het hoogste ligt en zorg, bijvoorbeeld, dat je salesmensen dan niet op vakantie zijn.
Ook helpt het om in de toekomst betere offertes uit te brengen, je weet immers precies met welke projecten en op welke activiteiten het budget wordt overschreden. Hierdoor weet je ook wanneer je meer uren moet offreren of wanneer je moet zorgen dat medewerkers wél binnen budget blijven.
Een aantal voorbeelden van inzichtrapporten
Nu je weet waarom inzicht belangrijk is ben je ongetwijfeld op zoek naar voorbeelden van rapporten. We delen 3 van de vele voorbeelden zodat je een idee krijgt van de (oneindige) mogelijkheden.
Voorbeeld: inzicht in je huidige omzet
Krijg direct een goed financieel overzicht van je bedrijf door meer inzicht. Draai een rapport van de gefactureerde omzet en maak bijvoorbeeld maand-, kwartaal- of jaarvergelijkingen. Zo toets je jouw huidige omzet met voorgaande periodes. Zie je grote verschillen? Kijk dan verder naar de projecten, diensten, klanten en teams die bijdragen aan je omzet en stuur bij waar nodig.
Voorbeeld: inzicht in de declarabiliteit van medewerkers
Heb je zicht op de omzet, dan is de tweede stap om je kosten in kaart te brengen. Jouw medewerkers dragen zowel bij aan de omzet als aan de bedrijfskosten. Zet jouw medewerkers slim in! Maak een overzicht van de productiviteit van je medewerkers op basis van de gewerkte uren en de contracturen. De declarabiliteit is het aantal uren dat je voor een medewerker betaald krijgt door de klant. Daarom moeten de productiviteit en declarabiliteit in balans zijn voor een goed projectresultaat.
Voorbeeld: budget versus realisatie uren
Wanneer je op projectbasis werkt dan maak je vaak een vaste prijsafspraak. Daarom is het belangrijk om projecten binnen budget op te leveren. Ook hier maak je in een handomdraai een rapport voor. Zo krijg je inzicht in projectresultaten en stuur je beter op de cijfers in de toekomst.
Zoals deze 3 voorbeelden zijn er nog talloze mogelijkheden, allemaal aan te passen op jouw wensen en de branche waarin jij opereert. Zo zijn er talloze rapporten voor financieel dienstverleners of detacheerders en consultancybureaus.
Inzichten uit meerdere systemen combineren?
De Inzichtmodule wordt door veel van onze klanten enthousiast gebruikt. Vaak is het zo dat wanneer je bedrijf groeit in omzet of medewerkers je behoefte krijgt aan het combineren van inzichten uit meerdere systemen zoals bijvoorbeeld je boekhoudpakket of marketingsoftware. Door via onze API te koppelen met een externe Business Intelligence oplossing zoals Klipfolio of Tableau maak je dit mogelijk. Daarnaast hebben we ook een partnership met KPI Solutions voor diepgaande Microsoft Power BI dashboards.
Klaar om meer inzicht te krijgen?
Ben je klaar voor de volgende stap om meer inzicht te krijgen in de cijfers van jouw bedrijf? Ontdek dan met een vrijblijvende demo of onze software past bij de wensen van jouw bedrijf. Onze specialisten staan klaar om je te helpen!