Als ondernemer heb je (ook) te maken met inflatie en jaarlijks stijgende kosten. Daarom is het heel normaal om je tarieven jaarlijks te indexeren. Zo draag je ook bij aan een continue omzet. Wat is nu de juiste prijs voor je diensten, en hoe communiceer je jouw prijsverhoging richting klanten? Zorg altijd voor transpiratie en een duidelijke boodschap. Je levert kwaliteit en daar horen passende tarieven bij.
Doe onderzoek in je omgeving
In een paar stappen heb je jouw tarief gevonden. Start altijd met het berekenen van welk tarief je nodig hebt voor goede marges en om projecten rendabel af te ronden. De markt verandert, dus denk na wat je nodig hebt om de begroting van het nieuw jaar rond te krijgen. Lees mee met de cijfers van het CBS of kijk naar leveranciers en partners die tarieven wijzigen. Daarnaast bestaat er voor iedere branche wel een benchmark rapport waar actuele informatie in staat. Met die antwoorden in je zak is de volgende stap het nieuwe tarief berekenen. Vraag jezelf af of dit tarief aansluit bij je begrotingsdoelen en de mogelijkheden bij klanten.
Communicatie richting klanten
Uit onderzoek blijkt dat een prijsstijging tot 10% vaak geen probleem is voor je klant. Zij zijn gewend dat tarieven stijgen, zoals dat ook gebeurt met boodschappen en de energierekening. Zit je boven die 10%, dan is het belangrijk om dit nieuwe tarief te onderbouwen. Maak voor deze onderbouwing gebruik van de beschikbare cijfers uit bronnen en zorg dat je de kwaliteit van je producten of diensten – of de verbetering daarvan – benoemd. Deze communicatie gebeurt zowel extern als intern. Want jouw medewerkers moeten ook afweten van de nieuwe tarieven.
Klant blijft koning
Benadruk altijd de toegevoegde waarde voor de klant. Zij moeten immers akkoord gaan met het nieuwe tarief. Zorg voor een goed moment om de prijsstijging aan te kondigen en vertel waar de klant voor betaalt. Vaak gaat de klant ook nadenken over de relatie en als deze goed is, wordt het bericht vaak positief ontvangen. Laat de communicatie over de kwaliteit en de service terugkomen in offertes en facturen voor een compleet plaatje richting de klant. Met deze stap heb je het moeilijkste achter de rug.
Nieuwe tarief implementeren
Nu volgt nog een spannend moment: het nieuwe tarief doorvoeren in je bedrijfssoftware. In Yoobi pas je snel en eenvoudig de tarieven aan. In een paar klikken staan de juiste tarieven in het systeem en weten jouw medewerkers en klanten waar ze aan toe zijn. Kijk bijvoorbeeld naar het uurtarief en de abonnementen die je factureert. Staat alles juist in het systeem, dan factureer je altijd de juiste bedragen. De sleutel is om altijd transparant te zijn naar de klant. Focus je op de meerwaarde van je producten of diensten en laat je niet tegenhouden door weerstand.
Meer weten?
Benieuwd hoe je tarieven eenvoudig implementeert en indexeert voor zowel projecten als facturatie? Neem dan contact op met 1 van onze specialisten of vraag een vrijblijvende demo aan.