CRM marketing automation zorgt ervoor dat jij jouw klanten of prospects altijd de juiste informatie op het juiste moment stuurt. We leggen uit hoe dit in Yoobi CRM werkt.
Door CRM en marketing automation aan elkaar te koppelen gebruik je jouw klantdata om de marketingactiviteiten naar een hoger niveau te tillen. We leggen in dit blog uit wat het verschil is tussen e-mailmarketing en marketing automation en waarom het belangrijk is om jouw CRM met marketing automation en e-mailmarketing te koppelen.
Het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation
Eigenlijk zegt het woord e-mailmarketing het al: dit beperkt zich tot e-mails. Met e-mailmarketing krijg je inzicht in een e-mailcampagne, bijvoorbeeld het percentage ontvangers dat de e-mail opent of in de e-mail op een link klikt. Marketing automation trekt het een stuk breder. Met marketing automation registreer je gegevens vanuit meerdere kanalen, zoals vanuit Google of social media platformen. Als je vervolgens jouw CRM met jouw marketing automation koppelt dan ben je in staat om geautomatiseerde contactmomenten te maken met klanten of prospects.
CRM en e-mailmarketing
Wanneer je gebruik maakt van CRM software dan is het een aanrader om jouw e-mailmarketing software te koppelen. Zo is het mogelijk om Yoobi te koppelen met MailChimp. Met Zapier is het mogelijk om aan andere e-mailmarketing providers, zoals bijvoorbeeld Spotler of Hubspot, te koppelen. Door jouw e-mailmarketing software te koppelen zorg je voor een geoptimaliseerd en geautomatiseerd e-mailproces in alle fases van het verkoopproces. Maar ook voor het onderhouden van klantrelaties is dit een perfecte toevoeging. Een aantal mogelijkheden:
- Maak filters en selecties van bestaande klanten om, bijvoorbeeld, additionele diensten of producten te verkopen
- Maak filters en selecties van verloren prospects en benader deze met nieuwe informatie of een aanbieding
- Maak segmenten aan en update deze met 1 klik zodat je altijd een volledig up-to-date adressenlijst hebt om nieuwsbrieven te versturen
- Automatiseer tijdens het verkoopproces e-mails en verstuur e-mails op het juiste moment in het verkoopproces
CRM en marketing automation
Waar e-mailmarketing een goede basis vormt voor het contact met klanten en prospects gaat de combinatie van CRM en marketing automation een stap verder. Met marketing automation laat je marketing en sales naadloos samenwerken aan 1 doel: het vergaren van leads en het succesvol opvolgen hiervan.
Dit is dan ook precies waarbij het koppelen van jouw CRM aan marketing automation voor meerwaarde gaat zorgen. Een aantal mogelijkheden:
- Een prospect vraagt een proefaccount. Doordat jouw CRM aan marketing automation is gekoppeld zie je precies waar een prospect vandaan komt, bijvoorbeeld via een advertentie op Google of via een zoekopdracht in Google
- De prospect wordt na zijn aanvraag automatisch geregistreerd in de juiste categorie, bijvoorbeeld, weblead. Hierdoor ontvangt de lead direct de juiste informatie via de e-mail
- Je draait eenvoudig rapporten zodat je weet hoeveel leads je via welke kanalen binnenkrijgt Hierdoor stuur je tijdig bij met je advertentiebudget
- Je personaliseert eenvoudig e-mails: doordat de koppeling tussen jouw CRM en marketing automation systeem informatie uitwisselt stuur je eenvoudig mails uit naam van de accountmanager van de klant of prospect
Yoobi CRM met marketing automation koppelen
Nu weet je wat e-mailmarketing en marketing automation is en waarom koppelen met jouw CRM zo belangrijk is. De volgende stap is ontdekken hoe dit in jouw Yoobi pakket valt. Je koppelt Yoobi CRM met marketing automation of e-mailmarketing via onze API of via Zapier. Ook is er een directe koppeling met MailChimp beschikbaar. Onze specialisten helpen je graag verder. Meer weten? Neem dan contact met ons op.