Facturatie

Ideale betalingstermijn voor je factuur

Je bent ondernemer of een zzp’er en verstuurt facturen voor jouw diensten of producten. Elke maand of binnen de afgesproken termijn stuur je jouw facturen (digitaal) naar klanten. De betalingstermijn mag niet ontbreken op de factuur en die is wettelijk vastgesteld op 30 dagen. Langer of korter kan ook in bepaalde situaties. De betalingstermijn geeft de periode weer waarin de klant moet betalen.

Afspraken over de betalingstermijn

Naast zaken als de dienst of het product en het bedrag ervan, is de betalingstermijn een belangrijk onderdeel van je factuur. Daarmee maak je de factuur compleet en helder voor de ontvanger. Uiteraard wil je dat klanten hun facturen op tijd betalen zonder gedoe en het overschrijden van de betalingstermijn. De betalingstermijn is afhankelijk van het soort klant waarmee je te maken hebt, variërend tot 60 dagen bij bijvoorbeeld de overheid. Alles gebeurt in overleg en daarom verschilt de betalingstermijn wel eens met de wettelijke 30 dagen.

Betalingstermijn en facturatiesoftware

Werk je met online facturatiesoftware of ben je nog onderzoekende? Een groot voordeel van online programma's is het automatiseren van bedrijfsprocessen, zoals de facturatie. Je stelt dan automatisch een betalingstermijn in en past dit eenvoudig aan per klant. Het kan voorkomen dat je andere afspraken maakt met een klant en daardoor de betalingstermijn verschuift. Handig als dit automatisch staat ingesteld en je dus geen extra controle nodig hebt bij het factureren.  

Gegevens op de factuur

Naast het afspreken en vastleggen van de betalingstermijn is de volgende stap het vermelden van de afgesproken termijn op de factuur. Dus naast de factuurdatum en het volgnummer vermeld je ook de betalingsgegevens, leveringsdatum en een beschrijving van de geleverde diensten of producten en de betalingstermijn van de factuur. 1 keer goed instellen en daarna zorgt de online facturatiesoftware voor de rest. Jij komt je afspraken na en als het goed is jouw klanten ook. Je maakt betalen eenvoudig voor ze door het aanbieden van goede betaalmethoden.

Betalen en vooruitkijken

Met Mollie betalen klanten snel en eenvoudig met, bijvoorbeeld, iDeal of automatische incasso. Zo maak je het voor de ontvangen makkelijk om te betalen. Je krijgt sneller betaald en je hoeft niet op betalingen te jagen. Als ondernemer wil je liever vooruitkijken dan achteruit en met de juiste automatisering in huis krijg je dit voor elkaar.  

Kies de juiste betalingstermijn of maak specifieke afspraken met klanten. Daarna regel jij een zorgeloos betaalproces en krijg je vanzelf betaald, binnen de termijn en zonder kopzorgen. Door te koppelen met je boekhouding is de betaalstatus altijd up-to-date.  

Meer weten?

Maak kennis met onze facturatiesoftware en krijg grip op je facturatieproces: van automatisch factureren tot debiteurenbeheer. Onze specialisten staan voor je klaar. Mail ons via sales@yoobi.nl, bel naar 0181- 697 670 of vraag direct een vrijblijvende demo aan.  

Start vandaag
Til jouw bedrijf naar een hoger niveau

Een stabiel en schaalbaar platform voor urenregistratie, projectmanagement, facturatie, CRM, verlofregistratie en onkostenregistratie. Met een persoonlijk proefaccount ontdek je zelf hoe intuitief onze software is. Plan direct een vrijblijvende demo.

Plan een demo

Ontdek Yoobi met een persoonlijke demo. Ontdek onze krachtige functionaliteiten en pas ze toe op jouw bedrijfsbehoeften.

Bedankt! Je bent toegevoegd aan de lijst.
Er ging iets verkeerd. Probeer het opnieuw alsjeblieft.

Bekijk de prijzen

Vergelijk functies en tarieven om met vertrouwen te starten. Bekijk nu de prijzen en optimaliseer je bedrijfsbeheer.

800+ bedrijven gingen je voor