Als ondernemer is een factuur aanmaken iets dat je met grote regelmaat doet. De facturatie vormt dan ook de basis van een solide bedrijf. Maar een factuur aanmaken, hoe doe je dat eigenlijk? In dit blog leggen we je uit hoe een factuur aanmaken in zijn werk gaat en hoe je dit op een slimme manier doet zodat je tijd overhoudt voor wat je het liefste doet: jouw bedrijf laten groeien.
Factuur aanmaken in Word of Excel
Wanneer je nog niet zoveel facturen verstuurt, dan is een factuur aanmaken in Word of Excel een mogelijkheid. Wanneer je op deze manier factureert is het belangrijk om een goede basis te hebben staan, want er zijn een aantal zaken die verplicht op een factuur moeten staan. De basisinformatie verwerk je in de factuurkop. Hier vermeld je de volgende gegevens:
- Volledige bedrijfsnaam en -adres
- Volledige naam en adres van jouw klant
- Jouw btw-nummer
- Jouw kvk-nummer
- Factuurdatum
- Factuurnummer (let op: deze moet doorlopen en oplopend zijn)
Naast de basisinformatie verwerk je factuurregels op de factuur. Hierin zijn de volgende zaken belangrijk om te verwerken:
- Omschrijving van producten of diensten die je hebt geleverd
- Het aantal geleverde producten of het aantal uren aan diensten
- Leverdatum van de producten of de periode waarin je de diensten hebt geleverd
- Het bedrag per stuk of per uur exclusief btw
- Het btw-tarief
- Het te betalen btw-bedrag
Als laatste zorg je ervoor dat onderaan de factuur je rekeningnummer en de betaaltermijn vermeld staat. Zorg voor herkenning door het logo van je bedrijf toe te voegen. Zo weet de ontvanger direct van wie de factuur afkomstig is.
Sneller een factuur aanmaken
Word of Excel is al snel niet meer de meest efficiënte manier om te factureren wanneer je bedrijf groeit en een factuur aanmaken vaker voorkomt. Wanneer je met jouw bedrijf op dit punt bent dan is het tijd om te kijken naar software om efficiënt te factureren. Hiermee bespaar je tijd, voorkom je fouten en weet je in 1 oogopslag hoe je financiële administratie ervoor staat.
Een factuur aanmaken met handige software
De juiste software neemt je werk uit handen. Eenmaal juist ingesteld gaat een factuur aanmaken snel en foutloos. Alles wat op een factuur moet komen staat al ingesteld en de software weet precies wanneer er wat gefactureerd moet worden. Het enige wat je nog hoeft te doen is de factuurvoorstellen te controleren en te verzenden met 1 druk op de knop. Wel zo handig!
Voordeel van automatisch factureren
De voordelen van facturatie software gaan verder dan snel een factuur aanmaken. Het werkt door in je gehele bedrijfsvoering. Naast kloppende facturen profiteer je van:
- Altijd inzicht in je administratie. Je ziet welke facturen zijn vervallen en anticipeert daar sneller op door direct een herinnering te sturen
- Neem een betaallink op waardoor de ontvanger de factuur snel betaalt met, bijvoorbeeld, iDeal
- Je factureert geregistreerde uren, projecten of abonnementen op dezelfde factuur zonder dat je hier extra werkt aan hebt
- Je facturen worden op 1 plek bewaard. Zo hoef je nooit meer op zoek in je e-mail omdat je handmatig facturen verzendt
Een factuur aanmaken in Yoobi
Bij Yoobi begrijpen we dat een factuur aanmaken snel en soepel moet gaan. Daarom is onze software volledig gericht op het ondersteunen van dit proces met factureren op een manier die bij jou past. Zo blijft er voor jou tijd over om te doen waar je energie van krijgt: het laten groeien van jouw onderneming.
Met onze software factureer je in een handomdraai geregistreerde uren, producten, abonnementen of projecten. Je koppelt naadloos met je boekhouding via een beschikbare koppeling of Zapier en voegt Mollie toe voor een soepele betaling. Naast het soepele facturatieproces krijg je met de standaardrapporten inzicht in hoe je er financieel voorstaat. Wat is je omzetprognose, hoeveel facturen staan er open en welke klant zorgt voor de meeste omzet? Kortom, met Yoobi kies je voor een compleet programma en heb je alles omhanden om een factuur aanmaken soepel te laten verlopen.